یک خانوم که پشت میز نشسته و در حال چت کردن با گوشی است که یک مغز سه بعدی الکتریکی که یک نقطه آن صورتی شده رو به رو او قرار دارد پایین عکس در کادر تیتر بهترین گروه درمانی مشهد کجاست نوشته شده و در بالا سمت چپ لوگو کلینیک روانشناسی کریمی نسب قرار دارد

بهترین گروه درمانی مشهد کجاست؟

گروه درمانی نوعی تراپی‌ست، که شامل یک یا چند روانشناس می شود که همزمان با چند فرد کار می کنند. این نوع درمان به طور گسترده در مکان‌های مختلف از جمله مراکز درمان خصوصی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سلامت روان و مراکز اجتماعی در دسترس است.

این نوع درمان گاهی به تنهایی استفاده می شود، اما معمولاً در یک برنامه درمانی جامع که شامل تراپی فردی نیز می شود، ادغام می شود.

برای درک بهتر مفهوم تراپی و روان درمانی مقاله تراپی چیست و چرا خوبه و ۴ نوع آن را بخوانید.

انواع گروه درمانی:

گروه درمانی را می توان بسته به وضعیت سلامت روانی که برای درمان آن در نظر گرفته شده و همچنین روش بالینی مورد استفاده در طول درمان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد. رایج ترین انواع آن عبارتند از:

گروه های رفتاری شناختی که برای شناسایی و تغییر الگوهای تفکر نادرست یا تحریف شده، پاسخ های عاطفی و رفتار متمرکز هستند.

گروه های بین فردی که بر روابط بین فردی و تعاملات اجتماعی تمرکز می کنند، از جمله اینکه چقدر از دیگران حمایت می کنید و تأثیر این روابط بر سلامت روان متمرکز است.

گروه‌های روان‌آموزشی که بر آموزش مراجعان در مورد اختلالات و راه‌های مقابله با آن‌ها تمرکز دارند. اغلب بر اساس اصول رفتار درمانی شناختی (CBT) اداره می‌شوند.

گروه‌های توسعه مهارت‌ها که بر بهبود مهارت‌های اجتماعی در افراد مبتلا به اختلالات روانی یا ناتوانی‌های رشدی تمرکز دارند.

گروه های حمایتی که طیف گسترده ای از مزایا را برای افراد مبتلا به انواع شرایط سلامت روان و همچنین عزیزانشان فراهم می کند.

گروه ها می توانند به کوچکی سه یا چهار باشند، اما جلسات گروه درمانی اغلب شامل حدود هشت تا 12 نفر می شود (اگرچه ممکن است شرکت کنندگان بیشتری داشته باشند).

این جلسات گروهی معمولاً یک یا دو بار در هفته، یا بیشتر، به مدت یک یا دو ساعت ملاقات می کنند برگزار می‌شوند.

این جلسات ممکن است آزاد یا خصوصی باشند. تفاوت در این است که در جلسات آزاد شرکت کنندگان جدید می توانند در هر زمان به گروه بپیوندند.

یک جلسه درمان گروهی معمولا چگونه پیش می‌رود؟

در بسیاری از موارد، گروه در اتاقی ملاقات می‌کنند که صندلی‌ها در یک دایره بزرگ چیده شده‌اند تا اعضا بتوانند هر فرد دیگری را در گروه را به راحتی ببینند.

یک جلسه ممکن است با معرفی اعضای گروه و به اشتراک گذاشتن دلیل حضورشان در گروه شروع شود. اعضا همچنین ممکن است تجربیات و پیشرفت خود را از آخرین جلسه به اشتراک بگذارند.

نحوه دقیق اجرای جلسه و هرگونه فعالیت گروه درمانی تا حد زیادی به اهداف گروه و سبک درمانگر بستگی دارد.

برخی از روانشناس ها ممکن است یک سبک آزادتر از گفتگو را تشویق کنند، که در آن هر یک از اعضا به دلخواه خود شرکت می کنند. سایر روانشناس ها برای هر جلسه برنامه خاصی دارند که ممکن است شامل تمرین مهارت‌های جدید با سایر اعضای گروه باشد.

فعالیت های گروه درمانی

فعالیت های رایج این جلسات می تواند شامل موارد زیر باشد:

فعالیت های یخ شکن که به اعضای گروه کمک می کند با یکدیگر آشنا شوند. فعالیت‌های قدردانی مانند ترسیم جنبه‌های مختلف زندگی‌شان که از آنها سپاسگزار هستند.
فعالیت های اشتراک گذاری که در آن اعضای گروه از یکدیگر سؤال می پرسند. فعالیت های نوشتاری رسا که برای کشف تجربیات و احساسات مرتبط با آن رویدادها انجام می شوند.
فعالیت های تجسم که برای کمک به افراد برای تعیین اهداف و برنامه ریزی برای انجام آنهاست.

گروه درمانی مناسب چه کسانی است؟

گروه درمانی مشهد

گروه تراپی برای درمان طیف گسترده ای از شرایط استفاده می شود، از جمله:

علاوه بر شرایط سلامت روان، گروه درمانی مبتنی بر CBT به افراد کمک می کند تا با موارد زیر کنار بیایند:

  • مدیریت خشم
  • درد مزمن
  • بیماری مزمن
  • استرس مزمن
  • طلاق
  • خشونت خانگی
  • اندوه و فقدان
  • مدیریت وزن

مزایا گروه درمانی مشهد:

گروه تراپی چندین مزیت دارد.

1.حمایت، ایمنی و تشویق

گروه درمانی به افراد اجازه می دهد تا از حمایت و تشویق سایر اعضای گروه بهره مند شوند. افرادی که در گروه شرکت می‌کنند می‌توانند ببینند که دیگران در حال گذراندن شرایط مشابه هستند، که می‌تواند به آنها کمک کند کمتر احساس تنهایی کنند.
این تنظیمات به افراد اجازه می‌دهد تا رفتارها و اقداماتی را در محدوده ایمنی و امنیت گروه تمرین کنند.

2. مدل سازی نقش

اعضای گروه می توانند به عنوان الگو برای سایر اعضای دیگر باشند. با مشاهده فردی که با مشکل کنار می آید، سایر اعضای گروه می توانند ببینند که امیدی برای بهبودی وجود دارد.

همانطور که هر فرد پیشرفت می کند، به نوبه خود می تواند به عنوان یک الگو و شخصیت حمایت کننده برای دیگران باشد. این می‌تواند به تقویت احساس امید و موفقیت کمک کند.

3. بینش در مورد مهارت های اجتماعی

با کار با یک گروه، تراپیست می تواند به طور مستقیم ببیند که هر فرد چگونه به افراد دیگر واکنش نشان می دهد و در موقعیت های اجتماعی چگونه رفتار می کند. با استفاده از این اطلاعات، تراپیست می تواند بازخورد ارزشمندی را به هر مراجعه کننده ارائه دهد.

4. توان مالی

گروه تراپی اغلب بسیار مقرون به صرفه است. روانشناس می‌تواند به جای تمرکز بر یک مشتری در یک زمان، وقت خود را به گروه بزرگ‌تری از افراد اختصاص دهد که این امر هزینه شرکت‌کنندگان را کاهش می‌دهد.
در حالی که هزینه ها بسته به عوامل مختلفی متفاوت است، برآوردها نشان می‌دهد که هزینه های گروه درمانی به طور متوسط نیم تا یک سوم کمتر از درمان فردی است.

اثربخشی گروه درمانی

گروه درمانی می تواند برای افسردگی موثر باشد. در مطالعه‌ای که در سال 2014 منتشر شد، محققان افراد مبتلا به افسردگی را که درمان‌های رفتاری شناختی گروهی (CBT) دریافت کردند، را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که 44% از بیماران بهبود قابل توجهی داشتند. با این حال، نرخ ترک درمان برای درمان گروهی بالا بود، زیرا تقریباً از هر پنج بیمار یک نفر درمان را ترک کرد.

دیگر اختلالاتی که درمان گروهی بر آن موثر است:

  • اختلال دوقطبی
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • اختلال هراس
  • فوبیای اجتماعی
  • اختلال مصرف مواد

چگونه درمان گروهی را شروع کنیم؟

گروه درمانی

اگر احساس می کنید که ممکن است نیاز باشد شما یا کسی که دوستش دارید از درمان گروهی بهره مند شوید، مراحل زیر را شروع کنید:

1) برای توصیه بهترین نوع گروه درمانی برای شرایط خود با یک پزشک مشورت کنید.

2) ترجیحات شخصی خود را در نظر بگیرید، از جمله اینکه آیا یک جلسه گروهی آزاد یا خصوصی برای شما مناسب است. همچنین می‌توانید گروه تراپی را به صورت آنلاین بررسی کنید.

3) با بیمه درمانی خود تماس بگیرید تا ببینید آیا جلسات را تحت پوشش قرار می دهند یا خیر، و اگر چنین است، چند جلسه در سال را پوشش می دهند.

شما برای شرکت در جلسات گروه درمانی مشهد می‌توانید به کلینیک روانشناسی کریمی نسب مراجعه کنید. همچنین مهم است که در نظر بگیرید که آیا گروه درمانی به تنهایی کافی خواهد بود یا به کمک اضافی در قالب فردی و/یا دارویی نیاز دارید.

در کلینیک روانشناسی کریمی نسب شما می‌توانید با پزشک یا تراپیست خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که چه رویکرد درمانی برای نیازهای شما مناسب است.

برای رزرو نوبت با شماره ۰۹۳۰۸۴۹۹۷۱۵ تماس بگیرید.

به اشتراک گذاشتن این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *