یک زوج جوان که در حضور یک مشاور ازدواج دارند تست قبل ازدواج را انجام می‌دهند.

انواع تست قبل ازدواج

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی ست که فرد در زندگی خود می‌گیرد، در نتیجه ضروری است که قبل از ازدواج فرد مقابل خود را به اندازه کافی بشناسید. شما می‌توانید با انواع تست قبل ازدواج، از تصمیم خود مطمئن شوید و شریک خود را بهتر بشناسید.

در این مقاله، پیشینه‌ای را در مورد هشت مورد از رایج‌ترین انواع تست‌ قبل ازدواج مورد استفاده در روان‌شناسی و نحوه استفاده از آن‌ها و تفسیر آنها را پوشش می‌دهیم.

تست قبل ازدواج چیست؟

تست های قبل از ازدواج معمولا شامل انواعی از تست روانشناسی می‌شود. این نوع تست‌ها که معمولا تست های شخصیت شناسی هستند؛ اغلب برای به دست آوردن بینشی در مورد اینکه نامزد شما چطور آدمی است و انگیزه آنها چیست استفاده می‌شود.

برخاسته از حوزه روانشناسی، آزمون‌های شخصیتی شناسی برای درک بهتر ویژگی های شخصیت در محیط های مختلف، از جمله خانه، استفاده شده است.

ریشه‌ تست قبل ازدواج و تست های شخصیت شناسی با روان‌شناسی که به‌عنوان یک علم معتبر در حال ظهور است، در هم آمیخته شده است. در واقع ریشه خود روان‌شناسی به ویتلم وونت، «پدر روان‌شناسی» برمی‌گردد که برای اولین بار در قرن نوزدهم بین شخصیت انسان و بدن انسان تمایز قائل شد.

اما تست‌های شخصیت شناسی تا پس از جنگ جهانی اول در دهه 1900 با برگه داده های شخصی Woodworth وجود نداشت، که برای ارزیابی آسیب های روانی در سربازان بازگشته استفاده می‌شد.

در همان زمان، تست شخصیت شناسی دیگری که محبوبیت پیدا کرد، تست لکه جوهر روانکاو هرمان رورشاخ بود؛ که بیشتر به عنوان تست رورشاخ شناخته می‌شود. امروزه هنوز هم گاهی در روانشناسی از این تست استفاده می‌شود.

به طور کل در طول سال‌ها، تعداد بی‌شماری از تست‌های شخصیت شناسی محبوبیت پیدا کرده‌اند، که بسیاری از آن‌ها هنوز استفاده می‌شوند و به راحتی در دسترس هستند.

امروزه، انجام تست قبل ازدواج مانند گذشته غیرمعمول نیست. اغلب افراد از آزمون های شخصیتی مختلف برای درک ویژگی‌های شریک زندگی خود قبل از ازدواج استفاده می‌کنند. از تفسیر این ارزیابی‌های شخصیتی قبل ازدواج نیز می‌توان برای تخمین احتمال موفقیت در رابطه افراد نیز استفاده کرد.

نام تست‌های قبل ازدواج

همانطور که گفته شد انواع تست های شخصیت شناسی زیادی وجود دارد، اما همه آنها مورد استفاده نیستند. برخی از رایج‌ترین تست های قبل ازدواج شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تست نئو
  2. تست عشق استرنبرگ
  3. تست سبک دلبستگی
  4. تست میلون
  5. تست طرحواره ها
  6. تست MMPI
  7. تست ترس های قبل از ازدواج (PFS)
  8. تست MBTI

1. تست نئو

پرسشنامه شخصیت NEO یک اندازه گیری 240 آیتمی است که برای ارزیابی شخصیت در حوزه های روان رنجوری، برونگرایی، گشودگی، وظیفه شناسی و توافق پذیری (که به عنوان “پنج عامل بزرگ شخصیت” نیز شناخته می‌شود) طراحی شده است.

این یک تست ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی است، نه نشانه‌های آسیب‌شناسی روانی، اما به هر حال در عمل بالینی نیز مفید است، زیرا پروفایل‌های شخصیتی می‌توانند فرضیه‌هایی را در مورد اختلالاتی که بیماران، مستعد ابتلا به آن‌ها هستند و پاسخ‌های آن‌ها به انواع مختلف درمان را نشان دهند.

این تست قبل ازدواج، به زوجین کمک می‌کند که فرد مقابل خود را بهتر بشناسند و سطح سازگاری خود را مشخص کنند. همچنین شناخت بهتر شریک خود در این 5 حوزه (روان رنجوری، برونگرایی، گشودگی، وظیفه شناسی و توافق پذیری) کمک می‌کند تا نحوه ارتباط موثر خود را نیز پیدا کنید.

درباره این تست در مقاله تست نئو چیست بیشتر بخوانید.

2. تست عشق استرنبرگ

روانشناس رابرت استرنبرگ انواع عشق را بر اساس 3 مقیاس مختلف توصیف می‌کند: صمیمیت، اشتیاق و تعهد. تست عشق استرنبرگ نیز این ویژگی‌ها را در افراد تحت نظر و ارزیابی قرار می‌دهد. مهم است که بدانید رابطه‌ای که بر اساس تنها یک عنصر واحد است کمتر از رابطه‌ای مبتنی بر دو یا چند عنصر بقای خود را حفظ می‌کند.

به عنوان مثال اگر بر اساس این تست رابطه شما تنها از روی اشتیاق باشد،احتمال فروپاشی آن بیشتر از روابطی است که بر اساس اشتیاق و تعهد ساخته شده است.

البته زوجین نیز با این تست می‌توانند به درکی بیشتر از آنچه که رابطه آنها نیاز دارد، برسند. به عنوان مثال اگر رابطه بیشتر به سمت تعهد و صمیمت میل کند؛ مشخص می‌شود که زوجین برای حفظ تعادل در رابطه خود، احتیاج به شور و شوق بیشتری دارند.

3. تست سبک دلبستگی

این تست از نظریه دلبستگی که به خوبی مورد توجه قرار گرفته است،الگو گرفته شده. در این تست 3 سبک دلبستگی اصلی (دلبستگی ایمن، مضطرب و اجتنابی) مورد بررسی قرار می‌گیرد که هر کدام از این نوع دلبستگی ها نشان دهنده الگوهای متمایز پاسخ‌های عاطفی، انتظارات و رفتارهای رابطه‌ای هستند.

تست سبک دلبستگی کولینز و رید، شامل 18 سوال می‌شود. نمره بالاتر نشان دهنده احساس راحتی بیشتر، نزدیکی و صمیمیت است. که این به زوجین کمک می‌کند، رفتارهای یکدیگر را بهتر درک کنند و متوجه انتظارات یکدیگر شوند.

4. تست میلون

تست میلون یا MCMI یک ابزار ارزیابی روانشناختی است که برای ارائه اطلاعات در مورد ویژگی‌های شخصیتی و آسیب شناسی روانی، از جمله اختلالات روانی خاص در DSM-5 طراحی شده است. این آزمون برای بزرگسالان (18 و بالاتر) در نظر گرفته شده است.

مدل نظری میلون مبتنی بر نظریه تکامل است. در اصل، این ارزیابی به دنبال توضیح ساختار و سبک‌های شخصیتی با ارجاع به شیوه‌های ناقص، نامتعادل یا متضاد بقا، سازگاری بوم‌شناختی و استراتژی تولید مثل است.

با انجام این تست قبل ازدواج، افراد می‌توانند نسبت به تفاوت های یکدیگر در سازگاری با شرایط آشنا شوند و همچنین میزان سطح سازگاری خود در رابطه را نیز بسنجند.

درباره این ارزیابی در مقاله تست میلون چیست بیشتر بخوانید.

5. تست طرحواره‌ها

این آزمون توسط جفری یانگ و تیمش در سال 2008 توسعه یافت و در سال 2009 بازنگری شد. تست طرحواره پرسشنامه‌ای برای اندازه‌گیری قدرت حالت‌های طرحواره ایجاد شده است. در این ارزیابی با استفاده از 124 سوال، 14 حالت، از جمله حالت‌های کودک، حالت‌های مقابله ناسازگار، حالت‌های ناکارآمد والدین و بزرگسالان سالم را اندازه‌گیری می‌کند.

در نتایج این تست افراد می‌توانند طرحواره های ناسالم در شخصیت و الگوهای رفتاری خود را مشخص کنند، با کمک نتایج زوجین می‌توانند نکات منفی در خود که باید قبل از ازدواج تغییر دهند، را پیدا کنند؛ تا رابطه ای سالم تر داشته باشند.

6. تست MMPI

پرسشنامه شخصیت شناسی چند مرحله ای مینه سوتا (MMPI) یک آزمون روانشناختی است که ویژگی‌های شخصیتی و آسیب شناسی روانی را ارزیابی می‌کند. هدف اصلی این آزمون، آزمایش افرادی است که مشکوک به داشتن اختلالات سلامت روان یا سایر مشکلات بالینی هستند.

البته امروزه از این آزمون به عنوان یکی از تست‌های قبل از ازدواج نیز استفاده می‌شود. این تست کمک می‌کند افراد اختلالات شریک خود (ازجمله وسواس، پارانویا، بیش فعالی و…) را بشناسند و او را بهتر درک کنند و همچین در روند درمان به یکدیگر کمک کنند.

7. تست ترس های قبل از ازدواج (PFS)

تست ترس‌های قبل از ازدواج (Pre-Marital Fears Scale – PFS) برای ارزیابی و سنجش نگرانی و ترس های فرد در رابطه با ازدواج استفاده می‌شود. این تست شامل 30 سوال است که ترس‌ها، نگرانی‌ها و انتظارات فرد درباره ازدواج را آشکار می‌کند.

پاسخ های این پرسشنامه به صورت درجه بندی از سطح نگرانی و ترس طراحی شده است با جمع‌آوری پاسخ‌ها و امتیازدهی، سطح ترس و نگرانی فرد نسبت به ازدواج تعیین می‌شود.

این ارزیابی کمک می‌کند زوجین نگرانی‌ها و ترس‌های نهفته درونی خود درباره ازدواج را بشناسند و یکدیگر را بهتر درک کنند و به شناخت عمیق‌تری از خود و شریکشان برسند.

8. تست MBTI

MBTI نیز یکی از محبوب و رایج‌ترین تست های شخصیت شناسی در حال حاضر است. این تست برای تخصیص افراد به یکی از 16 تیپ شخصیتی (برگرفته از ترکیب چهار نگرش یا سبک عملکردی دوگانه: برون‌گرایی-درون‌گرایی، قضاوت-ادراک، تفکر-احساس، و حس-شهود) با الهام از نظریه یونگ توسعه یافته است.

تست قبل ازدواج MBTI برای کمک به زوجین در درک تفاوت‌های شخصیتی در جمعیت عمومی طراحی شده است. در حالی که در این تست ترجیحات شخصیتی “بهتر” یا “بدتر” وجود ندارد، ارزیابی MBTI می‌تواند به افراد کمک کند تا نقاط قوت و نقاط کور خود و تفاوت آنها با شریک خود را درک کنند.

انجام تست های قبل ازدواج

حال با آشنایی با انواع تست قبل ازدواج، باید در نظر داشته باشید که انجام این تست‌ها در کنار یک مشاور آموزش دیده به شما تفسیری دقیق تر خواهد داد.

به طور کلی پیدا کردن شریک مناسب، نحوه ارتباط صحیح با او و حفظ رابطه دشوار و پیچیده است؛ همین سبب می‌شود که ما در این مراحل نیاز به یک مشاور ازدواج مجرب داشته باشیم.

مشاوره ازدواج به افراد کمک می‌کند با انجام تست های قبل از ازدواج یکدیگر را بهتر بشناسند، نقاط قوت و ضعف رابطه خود را درک کنند و در جهت تقویت رابطه خود قدم بردارند.

البته مشاوره ازدواج تنها به قبل از ازدواج وابسته نیست بلکه می‌تواند برای زندگی زناشویی و مشکلات قبل یا بعد از طلاق نیز مفید باشد. برای آشنایی با مشاوران ازدواج خوب در مشهد مقاله بهترین مشاور ازدواج را بخوانید.


انجام تست قبل ازدواج به اندازه انجام آزمایش‌های قبل ازدواج حائز اهمیت است؛ پس از انجام آنها دریغ نکنید. شما می‌توان انواع تست قبل ازدواج و مشاوره قبل ازدواج را در کلینیک روانشناسی کریمی نسب امتحان کنید.

همین حالا وقت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

به اشتراک گذاشتن این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *