یک زن و شوهر که پشت به یکدیگر ایستاده‌اند و یک برگه طلاق روی زمین قرار دارد و هر دو به علت بی اعتمادی در رابطه دل شکسته و عصبی هستند.

فهرست محتوا

چگونه بی اعتمادی در رابطه را رفع کنیم؟

بی اعتمادی در رابطه یک مسئله مهم در جامعه‌های کنونی ماست. دانستن نحوه برخورد با مسائل اعتماد در یک رابطه، یا حتی نحوه بازسازی اعتماد در یک رابطه جدید یا قدیمی، می‌تواند چالش برانگیز باشد. چه شما کسی باشید که مشکلات عدم اعتماد را دارید و چه شریک شما کسی باشد که این مشکلات را دارد، باید یاد بگیرید که اگر عدم اعتماد مانع پیشرفت در رابطه شما می‌شود چگونه با آن برخورد کنید.

طبق گزارش مراکز تحقیقاتی پیو، نزدیک به 71 درصد از مردم جهان معتقدند که امروزه مردم نسبت به دو دهه قبل اعتماد بین فردی کمتری به یکدیگر دارند. زندگی در این دوره با پیچیدگی‌هایی که دارد؛ متأسفانه باعث شده است که افراد به طور‌ کل مشکلات عدم اعتماد را در زندگی روزمره و حتی روابط خود تجربه کنند که اغلب می‌تواند مختل کننده باشد.

این مشکلات عدم اعتماد در روابط بیشترین آسیب را از خود به جای می‌گذارند. عدم توانایی اعتماد به شریک زندگی خود، یا داشتن رابطه با کسی که به شما اعتماد ندارد؛ می‌تواند طاقت فرسا، آزاردهنده و رنج‌آور باشد. همچنین بی اعتمادی در رابطه می‌تواند باعث تنش، خراب کردن اوقات خوب و ایجاد یک حس کلی اضطراب در زندگی زناشویی شود.

همانطور که مشاور ازدواج مین کیونگ چانگ می‌گوید:

«اعتماد این باور است که می‌توان برای انجام یا گفتن چیزی که مورد توافق قرار گرفته است به کسی تکیه کرد. مشکلات مرتبط با اعتماد عبارت است از ناتوانی در باور اینکه فرد می‌تواند به شخص دیگری (دوست، همسر، خانواده و غیره) تکیه کند. بدون اعتماد، هیچ رابطه ای پایدار نیست.»

ریشه اصلی بی اعتمادی در رابطه نیز اغلب، ناشی از تجربیات گذشته یا روابط گذشته است که ممکن است باعث ایجاد احساسات منفی مانند شک و ناامنی شده باشد.

غلبه بر برخی از مشکلات عدم اعتماد در زندگی زناشویی می‌تواند آسان تر از سایرین باشد، اما صرف نظر از اینکه با چه چیزی سر و کار دارید، دانستن نشانه‌ها و علل آن می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه رفع مشکلات بی اعتمادی در رابطه داشته باشید.

درباره اینکه چگونه می‌توانید بر مشکلات بی اعتمادی غلبه کنید و اینکه آیا مشاوره ازدواج و زوج درمانی گزینه مناسبی برای شما و شریک زندگیتان است، بیشتر بیاموزید. از این گذشته، ایجاد یک رابطه محکم و قابل اعتماد برای  آینده‌ای که می‌خواهید با همسر خود بسازید بسیار مهم است.

مشکلات رایج بی اعتمادی در رابطه چیست؟

مشکلات مربوط به عدم اعتماد انواع و سطوح مختلفی دارد. برخی از آنها شایع تر هستند و برخی ممکن است به ندرت اثری از خود به جای‌ بگذارند.

برخی از انواع مشکلات بی اعتمادی در رابطه شما موارد زیر می‌باشد:

۱. حسادت:

حسادت به خودی خود یکی از انواع مشکلات زناشویی است که در کنار بی اعتمادی می‌تواند مشکلات بزرگتری در رابطه ایجاد کند.

اگر یک نفر حسود باشد، ممکن است احساس کند که همیشه باید بداند شریک زندگی او کجاست. یا بدتر از آن، آنها ممکن است هرگز نخواهند بدون شریک زندگی خود باشند. آنها ممکن است از طرف اشخاص ثالث احساس خطر کنند و تمایل به خفه کردن، سلطه جویی، کنترل، مالکیت داشته باشند و اغلب به راحتی عصبانی می‌شوند.

۲. پیستانتروفوبیا:

پیستانتروفوبیا در واقع به معنی ترس از اعتماد به دیگران است. این نوع فوبیا در روابط عاشقانه رایج‌تر است و می‌تواند منجر به ترس بیش از حد و معمولاً غیرمنطقی در ارتباط با شریک زندگی خود یا در مورد موقعیت یا فعالیت خاصی شود.

ذکر این نکته مهم است که پیستانتروفوبیا فرایند تفکر منطقی را درگیر نمی‌کند. کسانی که آن را تجربه می‌کنند احتمالاً هرگز واقعاً با هیچ یک از خطرات یا تهدیدهایی که از آنها می‌ترسند مواجه نشده اند، اما درک آنها از واقعیت به گونه‌ایست که ممکن است از طریق اجتناب یا فاصله گرفتن با آن کنار بیایند.

۳. انتخابات اشتباه:

فردی که در گذشته انتخابات اشتباهی در ارتباط با گزینش شریک زندگی خود داشته است، به فردی تبدیل می‌شود که به خودش اعتماد ندارد. عدم اعتماد این افراد به طور مستقیم ربطی به شریک زندگی آنها ندارد. با این حال، این مشکل هنوز هم می‌تواند آسیب زیادی به رابطه وارد کند.

اگر شریک زندگی شما از این نوع افراد است، باید با این واقعیت او کنار بیایید که هرگز از رابطه خود راضی نباشد. آن‌ها به انتخاب‌های خود اعتماد ندارند و احتمالاً تفکر تقریباً ثابتی دارند که همیشه انتخاب بهتری در جهان وجود دارد. آنها همیشه از خود می‌پرسند که آیا در انتخاب همسر خود اشتباه کرده‌اند یا نه.

۴. تمرکز بر روی اشتباهات:

افرادی که مشکلات بی‌اعتمادی دارند، روی یافتن هر چیزی که در شریک یا رابطه خود “بد یا اشتباه” است تمرکز می‌کنند. آنها بیش از حد انتقاد کننده هستند و به طور مداوم شریک زندگی خود را بد می‌خوانند یا دلایلی را پیدا می‌کنند که چرا این رابطه مناسب نیست و این ازدواج هرگز موفق نخواهد بود.

آنها حتی نیازی به بروز اشتباه خاصی ندارند. آنها اغلب فقط یک حس عمومی از بی اعتمادی دارند که به دلایل واضح می‌تواند مشکل ساز باشد.

بی اعتمادی در رابطه نشانه‌هایی دارد که علائم هشدار برای این مشکلات هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

11 نشانه بی اعتمادی در رابطه

آیا می‌خواهید بدانید که در یک رابطه با مشکلات عدم اعتماد زوجین قرار دارید؟ اول از همه، اگر در مورد آن کنجکاو هستید، این احتمال وجود دارد که چیزی وجود داشته باشد که ارزش تحقیق و کار کردن را داشته باشد. رفتارهای متعددی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که شما با مشکلات بی اعتمادی در رابطه سر و کار دارید.

۱. شما یا همسرتان فرض می‌کنید که شریک زندگی شما سعی دارد به شما ضربه بزند

اگر مشکلات عدم اعتماد زوجین وجود داشته باشد، ممکن است این تمایل وجود داشته باشید که دیگران، به ویژه شریک عشقی فرد، از عمد کارهایی را انجام می‌دهند تا به آنها صدمه بزنند. افراد ممکن است احساس کنند که پذیرش تعارف، محبت کردن یا حتی فقط عشق ورزیدن سخت است.

اگر شما مشکلات بی اعتمادی در رابطه را داشته باشید، باور اینکه شریک زندگی شما به جای داشتن انگیزه پنهانی، کارهایی را از روی عشق واقعی برای شما انجام می دهد، برای شما سخت است.

۲. شما یا همسرتان تمایل دارید از تعهد اجتناب کنید

افرادی که در روابط خود مشکل عدم اعتماد دارند ممکن است برای تعهد به شریک زندگی خود مشکل داشته باشند. ترس شدید آنها از باز بودن با همسرشان می‌تواند آنها را از داشتن روابط جدی و متعهد باز دارد. آنها از آسیب پذیری تعهد به فردی می‌ترسند و حتی ممکن است واقعاً باور داشته باشند که ایجاد یک رابطه قابل اعتماد و عمیق امکان پذیر نیست.

۳.شما یا همسرتان خود را از دیگران جدا می‌کنید

گاهی اوقات مسائل مربوط به بی اعتمادی می‌تواند به یک فوبیای شدید در مورد تعهد تبدیل شود که ممکن است حتی با کوچکترین احساس نارضایتی یا مشکل در یک رابطه آن را ترک کنید. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید به شریک خود اعتماد کنید، تعامل با آنها در سطحی عمیق‌تر می‌تواند دشوار شود. علاوه بر این، ایجاد و پرورش روابط جدید می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد و ممکن است شروع به اجتناب از آن کنید.

۴. شما یا همسرتان با یکدیگر زیادی دعوا می‌کنید

احساس اینکه نمی‌توانید به شریک زندگی خود اعتماد کنید ممکن است باعث ایجاد آشفتگی عمدی در رابطه خود شوید. گاهی اوقات حتی ممکن است متوجه شوید که در حال دعوا یا مشاجره بر سر چیزهای احمقانه و کوچک هستید. مسائل مربوط به بی اعتمادی در رابطه تا زمانی با چیزهای بسیار کوچک‌تر و اغلب نامرتبط که می‌توانند تأثیر منفی بر رابطه شما بگذارند، آشکار می‌شوند.

۵. شما یا همسرتان پنهانکار هستید

غیر معمول نیست که افرادی که مشکلات عدم اعتماد دارند خودشان نیز پنهانکار باشند. دلیل اصلی در اینجا این است که نمی‌خواهند به خاطر ترس از اینکه اگر خود واقعیشان را نشان دهند مورد قبول یا دوست داشته نشوند، خود را آشکار کنند و آسیب پذیر باشند. ترس از طرد شدن در نهایت می‌تواند باعث شود که همیشه تلاش کنند و در تلاش برای جلوگیری از دور انداخته شدن توسط شریکی که تایید نمی‌کنند، کامل باشند.

۶. شما یا همسرتان این باور را دارید که شریک زندگیتان سعی دارد به شما صدمه بزند یا شما را فریب دهد

مسائل مربوط به عدم اعتماد زوجین می‌تواند به این باور منجر شود که کسی در زندگی شما، بله، حتی شریک زندگی شما، می‌خواهد به شما صدمه بزند. بسته به علت اصلی تردید شما در اعتماد، ممکن است خود را متقاعد کنید که لیاقت عشق را ندارید، بنابراین ممکن است باور کنید که مطمئناً شریک زندگی شما در مقطعی حاضر است شما را آزار یا فریب دهد.

۷. شما یا همسرتان تمایلی به باز کردن صحبت با شریک زندگی خود ندارید

اگر مشکلات بی اعتمادی در رابطه دارید، ممکن است برایتان سخت باشد که با یکدیگر صحبت کنید. هنگامی که در یک رابطه عاشقانه هستید، این می‌تواند باعث خشمگینی شود. ترس از اینکه طرد شوید یا ایده‌ها و نظرات شما ارزش قائل نشوند، می‌تواند باعث شود که با شریک زندگی خود باز و صادق نباشید.

۸. شما یا همسرتان بیش از حد محافظه کار هستید

ممکن است افرادی که مشکلات عدم اعتماد دارند، احساس نیاز به محافظت بیش از حد داشته باشند. این می‌تواند نیازی برای محافظت از خود یا کسانی باشد که به آنها نزدیک هستید. این افراد تمایل به تصور بدترین نتیجه ممکن، یا حالت تدافعی نسبت به افرادی که به آنها اهمیت می‌دهند هستند که می‌تواند محصول جانبی ناتوانی آنها در اعتماد کردن باشد. تفکر فاجعه آمیز می‌تواند نقش مهمی در احساس نیاز به محافظت بیش از حد داشته باشد.

۹. شما یا همسرتان با صمیمیت مشکل دارید

منطقی است که اعتماد می‌تواند بر میزان صمیمیت شما با همسرتان تأثیر بگذارد. فقدان اعتماد و ترس از صمیمیت می‌تواند منجر به این احساس شود که نمی‌توانید با همسر خود ارتباط برقرار کنید. اگر سطح صمیمیت شما تحت تأثیر مسائل مربوط به بی اعتمادی در رابطه باشد، می‌تواند در سایر زمینه های رابطه نیز مشکلاتی ایجاد کند.

۱۰. شما و همسرتان روابط دراماتیکی دارید

وقتی در یک رابطه فقدان اعتماد وجود دارد، می‌تواند باعث ایجاد تعاملات بسیار ناپایدار بین دو نفر شود. اگر تمایل به داشتن روابط بسیار دراماتیک و دشوار دارید و با شریک زندگی خود زیادی دعوا می‌کنید، ممکن است به دلیل مشکلات عدم اعتماد در زندگی زناشویی باشد.

۱۱. شما یا همسرتان در لحظات صمیمی با شریک زندگی خود احساس وحشت می‌کنید

صمیمی بودن، طبق تعریف، به این معنی است که شما در یک رابطه شخصی نزدیکی شدید را با شخص دیگری تجربه می‌کنید. افرادی که نمی‌توانند به همسر خود اعتماد کنند، داشتن تعاملات صمیمی منجر به احساس آسیب پذیری آنها می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد فشار شدید بر آنها شود. اگر این فشارها به حدی رسیده است که در هنگام صمیمیت پانیک را تجربه می‌کنید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که ببینید چرا با شریک زندگی خود احساس ناامنی می‌کنید.

هر یک از این نشانه‌ها خطرناک و آسیب زننده هستند، البته خوشبختانه تمامی آنها با کمک یک مشاور خوب و زوج درمانی قابل ترک هستند. درباره زوج درمانی در مقاله بهترین مشاور ازدواج مشهد بیشتر بخوانید.

دلیل بی اعتمادی در رابطه

مشکلات بی اعتمادی در زندگی زناشویی می‌تواند ناشی از تجربیات یا چیزهای مختلف در زندگی باشد. بخشی از دانستن نحوه برخورد با مسائل عدم اعتماد در یک رابطه، درک این موضوع است که چرا شما در وهله اول با این مسائل روبرو هستید.

تجربیات و آسیب‌های دوران کودکی

تجربیات آسیب زا در دوران کودکی می‌تواند منجر به مشکلات بی اعتمادی در طول زندگی افراد شود. اگر در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اید، مورد بی توجهی قرار گرفته‌اید، یا به طور کلی با شما بدرفتاری می‌شده است، ممکن است متوجه شوید که حتی زمانی که بالغ شده‌اید، در اعتماد کردن به افراد مشکل دارید.

طرد اجتماعی

افرادی که انزوای اجتماعی یا طرد شدن را تجربه می‌کنند ممکن است شروع به ساختن دیواری به عنوان وسیله ای برای حفظ خود کنند، به خصوص اگر قلدری در میان باشد. ممکن است در برخی مواقع یاد گرفته باشید که از ترس آسیب دیدن، به دیگران اعتماد نکنید. در هر مدت زمان، این طرد شدن و رنجش می‌تواند منجر به مشکلات عزت نفس شود، که نقش مهمی در نحوه اعتماد شما به مردم دارد.

تروما

مورد حمله، سوء استفاده یا هر رویداد آسیب زا قرار گرفتن در زندگی می‌تواند بر نحوه تعامل و اعتماد شما با دیگران تأثیر بگذارد. رویدادهای آسیب زا مانند موارد زیر می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر توانایی شما در اعتماد کردن داشته باشند:

  1. بیماری جدی
  2. تصادف شدید
  3. غم از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا دوست
  4. آسیب یا سرقت اموال شخصی
  5. خیانت
  6. آزار جسمی
  7. تجاوز جنسی
  8. مبارزه کردن
  9. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

افرادی که دارای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هستند، یک رویداد آسیب زا را در زندگی خود تجربه کرده‌اند و به احتمال زیاد از خطر درک نشدن در آینده می‌ترسند. نتیجه این ممکن است شامل این باشد که به دیگران اعتماد نکنند یا اجازه بیش از حد نزدیک شدن به خود را ندهند.

اگر دچار PTSD هستید، غیرمعمول نیست که آسیبی را که بارها و بارها در مغز خود مرور کرده‌اید دوباره تجربه کنید. این می‌تواند اضطراب را القا کند که می‌تواند منجر به تمایل به انزوا و عدم تعامل با دیگران شود. همه این موارد در کنار هم می‌تواند در تردید شما برای اعتماد کردن نقش داشته باشد.

شرایط سلامت روان

برخی از شرایط یا علائم سلامت روان گاهی اوقات می‌تواند منجر به مشکلات بی اعتمادی در رابطه شود. چند مورد رایج عبارتند از:

  1. اختلالات سازگاری
  2. اضطراب
  3. هذیان یا توهم
  4. افسردگی
  5. ترس از رها شدن
  6. پارانویا
  7. روان‌گسیختگی

چگونه مشکلات عدم اعتماد زوجین را حل کنیم؟

اگرچه مسائل مربوط به عدم اعتماد زوجین می‌تواند کار را دشوار کند، اما کمی خبر خوب وجود دارد. اگر به دنبال نکاتی در مورد نحوه برخورد با مسائل بی اعتمادی در زندگی زناشویی هستید، بدانید که می‌توانید کمک بگیرید. ایده‌های زیر راه‌هایی هستند که می‌توانید مسائل مربوط به بی اعتمادی را حل کنید و شروع به بهبود رابطه خود کنید.

1. ریشه مشکلات خود را پیدا کنید

هر زمانی که در تلاش برای بهبود یا رشد هستید، خودیابی مفید است. درک منبع یا ریشه چرایی مشکلات بی اعتمادی در رابطه خود، مرحله 1 این فرآیند است. تنها با دانستن اینکه چرا اینگونه خودتان یا همسرتان رفتار می‌کنید، می‌تواند واکنش های آینده شما را نسبت به موقعیت‌ها تغییر دهد.

2. علل اصلی را پردازش کنید

هنگامی که ریشه مسائل خود را درک کردید، می‌توانید درد ناشی از آنها را پردازش کنید. چه ناتوانی شما در اعتماد ناشی از آسیب، خیانت، سوء استفاده یا چیز دیگری در گذشته شما باشد، تصدیق این تجربه کلیدی برای پایان دادن به آن است.

3. یاد بگیرید که ریسک کنید

وقتی از اعتماد کردن می‌ترسیم، ممکن است در ریسک کردن مردد باشیم. ریسک گریزی در برخی موارد سالم است، اما زمانی که مانع از رشد شما در یک رابطه شود، می‌تواند مشکل ساز شود. اگر به دنبال ایده‌های ملموس در مورد چگونگی رفع مشکلات اعتماد در یک رابطه هستید، تمرکز بر توانایی ریسک کردن می‌تواند بخش بزرگی از فرآیند باشد.

هر زمان که به کسی اعتماد کنید، خطر آسیب دیدن وجود دارد. برای داشتن یک رابطه سالم، باید آن ایده را درک کنید و با آن راحت باشید. این دو دست به دست هم می‌دهند، بنابراین اگر روی ریسک کردن خوب تمرکز می‌کنید، ممکن است بتوانید هر روز بیشتر و بیشتر به شریک زندگی خود اعتماد کنید.

4. روی ارتباط با شریک زندگی خود کار کنید

ارتباط در هر رابطه ای ضروری است. هنگامی که مسائل مربوط به بی اعتمادی مطرح می‌شود، توانایی ایجاد مهارت های ارتباطی سالم با شریک زندگی خود یکی از راه هایی است که می‌توانید برای بازسازی اعتماد آنها انجام دهید. اگر شریک زندگی شما بداند و بفهمد که مرزهای شما چیست یا چه کارهایی را حاضرید برای نجات رابطه انجام دهید (چون شما توانسته اید به اندازه کافی آنها را بیان کنید)، آنگاه می‌توانند در مسیر اعتماد مجدد به شما قدم بگذارند.

ارتباطات واضح و تعیین مرزهای ملموس برای بازسازی اعتماد و رفع مشکلاتی که به طور اجتناب ناپذیری در مسیر همکاری با یکدیگر با وجود مسائل مربوط به بی اعتمادی اتفاق می‌افتد، کاملا ضروری و مهم است.

5. به دنبال کمک باشید

گاهی اوقات علیرغم بهترین تلاش ما، کار ما برای بهبود مسائل بی اعتمادی در زندگی زناشویی ممکن است به بن بست بخورد. اگر به موانعی برخورد کرده‌اید و به کمک نیاز دارید، از دریافت آن نترسید. اگر بتوانید یک مشاور ازدواج واجد شرایط و خوب یا متخصص سلامت روان را بیابید و با بو کار کنید، می‌توانید گام‌هایی را در جهت بهبود مسائل عدم اعتماد خود بردارید.

روابط خود را از طریق زوج درمانی که می‌توانید با هم یا جدا از هم در آن شرکت کنید، تقویت کنید.


مشکلات عدم اعتماد در روابط زناشویی می‌توانند ویرانگر و مختل کننده باشند، پس حتما صحبت با یک متخصص را در نظر بگیرید و یا تمام وجود برا رابطه خود تلاش کنید.

منبع:

به اشتراک گذاشتن این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *