پسربچه اوتیستیک که در اتاقی که پشت سر او یک کتابخانه و یک کمد اسباب بازی قرار دارد نشسته است و زانو های خود را بغل کرده در پایین کادر تیتر علائم اوتیسم در کودکان چیست نوشته شده است

علائم اوتیسم در کودکان چیست؟

تشخیص علائم اوتیسم در کودکان خردسال برای افراد غیر متخصص می‌تواند سخت باشد و تا مدت هایی طولانی والدین ممکن است اصلا متوجه این اختلال در فرزند خود نشوند.

چرا که بسیاری از علائم اوتیسم برای همه کودکان خردسال مشترک است اما تفاوت در این است که این علائم در کودک اوتیستیک بیشتر دیده می‌شود.

ما در اینجا برخی از علائم قرمز رایج برای اوتیسم را فهرست کرده‌ایم. اگر فرزند شما برخی از این موارد را ناز خود بروز می‌دهد، بهتر است هرچه سریعتر با یک متخصص واجد شرایط تماس بگیرید.

قبل از بررسی رفتارها و نشانه‌های کودک اوتیستیک بیایید بیشتر درباره اوتیسم بخوانیم.

اوتیسم چیست؟

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک ناتوانی رشدی است که به دلیل تغییرات در مغز ایجاد می‌شود. برخی از افراد مبتلا به ASD دارای یک تغییر شناخته شده مانند یک بیماری ژنتیکی هستند.

با اینکه علل دیگری هنوز برای این اختلال مشخص نشده است، اما دانشمندان بر این باورند که علل متعددی برای ASD وجود دارد که با هم عمل می‌کنند و رایج‌ترین رفتارهای افراد یا عملکرد آنها را تغییر می‌دهند.

علائم رفتاری اختلال طیف اوتیسم (ASD) اغلب در اوایل رشد ظاهر می‌شوند. بسیاری از کودکان در سن ۱۲ ماهگی تا ۱۸ ماهگی یا زودتر علائم اوتیسم را نشان می‌دهند. که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

علائم اوتیسم در کودکان:

1. علائم کودک اوتیستیک نوپا

در 12 ماهگی:

1. به چهره‌ها‌ی جدید توجه نمی‌کند یا از آن ها نمی‌ترسد.
  2. لبخند نمی‌زند، جسم متحرک را با چشم دنبال نمی‌کند.
  3. غرغر نمی‌کند، نمی‌خندد و در صدا درآوردن مشکل دارد.
  4. حرف نمی‌زند و کلمه خاصی را نمی‌گوید.
  5. سر را برای تعیین مکان صداها نمی‌چرخاند و به نظر می‌رسد به صداهای بلند پاسخ نمی‌دهد
  6. وقتی پاهای او روی یک سطح سفت قرار می‌یرند، آنها را فشار نمی‌دهد.
  7. به مادر یا پدر خود محبت نشان نمی‌دهد و از در آغوش گرفته شدن بیزار است.
  8. چهار دست و پا نمی‌کند و حتی با کمک نمی‌تواند بایستد.
  9. حرکاتی مانند دست تکان دادن یا اشاره کردن را انجام نمی‌دهد.

در 24 ماهگی:

1. تا 18 ماهگی نمی‌تواند راه برود یا فقط روی انگشتان پا راه می‌رود و نمی‌تواند اسباب بازی چرخدار را هل دهد.
  2. صحبت نمی‌کند؛ اعمال را تقلید نمی‌کند، نمی‌تواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند.
  3. به نظر می‌رسد تا 15 ماهگی از عملکرد وسایل معمولی خانگی مانند تلفن اطلاعی نداشته باشد.

در 36 ماهگی:

1. گفتار بسیار محدودی دارد، از عبارات کوتاه استفاده نمی‌کند و در درک دستورالعمل های ساده مشکل دارد.
  2. علاقه کمی به کودکان دیگر دارد و در جدایی از مادر یا پرستار خود مشکل دارد.
  3. مشکل در دستکاری اشیاء کوچک
  4. علاقه چندانی به بازی ساختگی ندارد.
  5. مکرر زمین می‌خورد و با پله ها مشکل دارد.

2. علائم اوتیسم در کودکان پیش دبستانی

در برخی از کودکان، علائم اوتیسم ممکن است تا زمانی که به سن پیش دبستانی (یا حتی سن مدرسه) نرسند، کاملاً آشکار نشود.
علاوه بر علائم برای نوزادان/کودکان، در اینجا برخی از نشانه‌های متداول ASD که ممکن است در یک کودک پیش دبستانی دیده شود لیست شده است.

پرچم قرمزهای ارتباطات اجتماعی:

1. کودک عموماً به مشاهدات یا تجربیات خود را به اشتراک نمی‌گذارد.
  2. کودک تمایل دارد مستقیماً به دیگران نگاه نکند که از آن به عنوان عدم ارتباط چشمی یاد می‌شود.
  3. ممکن است فقدان گفتار یا الگوهای گفتاری غیرمعمول مانند تکرار کلمات و عبارات (اکولالیا)، عدم استفاده از «من»، «من» و «تو» یا معکوس کردن این موارد وجود داشته باشد.
  4. کودک تمایلی به در آغوش گرفتن ندارد.
  5. علاقه شدیدی به افراد آشنا دارد و به نظر می‌رسد که با دیگران به عنوان یک شی رفتار می‌کند.
  6. ممکن است به نظر برسد که کودک از موقعیت های اجتماعی اجتناب می‌کند و ترجیح می‌دهد تنها باشد.
  7. توسعه محدودی از فعالیت های بازی، به ویژه بازی های تخیلی وجود دارد.
  8. ممکن است گریه های مداوم وجود داشته باشد یا ممکن است یک غیبت غیر معمول گریه وجود داشته باشد.

پرچم قرمزهای رفتاری

1. کودک اغلب حرکات تکراری مشخصی دارد، مانند تکان دادن دست یا چرخش اشیا.
  2. بسیاری از کودکان علاقه وسواسی به اسباب‌بازی‌ها یا اشیاء خاصی پیدا می‌کنند در حالی که چیزهای دیگر را نادیده می‌گیرند.
  3. کودک ممکن است مقاومت شدیدی در برابر تغییر در روال ها و/یا محیط خود داشته باشد.
  4. ممکن است کودک نسبت به غذاهای جامد مقاوم باشد یا انواع غذاها را در رژیم غذایی خود نپذیرد.
  5. اغلب در یادگیری استفاده از دستشویی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
  6. کودک ممکن است مشکلات خواب داشته باشد.
  7. کودک ممکن است به دلیل صداهای خاص و/یا مکان های عمومی شلوغ مانند مراکز خرید بسیار مضطرب شود.

3. علائم اوتیسم در کودکان دبستانی

کودکان اغلب به محض ورود به مدرسه، زمانی که ویژگی‌های ارتباط اجتماعی و رفتاری آن‌ها بروز داده می‌شود، مشخص می‌شود که رشدشان متفاوت از همسالانشان است.

برخی از این علائم در کودک اوتیستیک دبستانی شامل موارد ذیل می‌شود:

1. مشکلات مربوط به مکالمه و ندانستن نحوه کار کردن نوبت
  2. عدم توانایی در تفسیر ارتباط غیرکلامی همسالان و بزرگسالان
  3. الگوهای گفتاری غیرمعمول، لحن یکنواخت یا روش قدیمی صحبت کردن
  4. به دنبال تنهایی، و پیدا کردن یک مکان آرام و دور از دیگران
  5. مشکل در رعایت قوانین در مدرسه و ورزش و بازی
  6. خواندن نشانه های اجتماعی و قوانین دوستی برای آنها سخت است.
  7. داشتن علایق و وسواس های غیرعادی، بدون وسعت علایق
  8. گاهی اوقات حرکات فیزیکی غیرعادی مانند لمس کردن، گاز گرفتن، تکان دادن یا تکان دادن انگشت وجود دارد.
  9. داشتن مشکلات حسی، اعم از تشدید یا کمبود حس بویایی، لامسه، چشایی، صدا و بینایی
  10. نیاز به پیروی از روال‌ها برای احساس امنیت، زمانی که روال‌های مورد انتظار تغییر می‌کنند بسیار ناراحت می‌شوند
  11. کودک دوستان کمی دارد.
  12. گاهی اوقات پرخاشگری به عنوان راهی برای اجتناب از موقعیت های طاقت فرسا دیده می‌شود.
  13. اضطراب نیز شایع است، به ویژه هنگامی که کودکان وارد سال های نوجوانی می‌شوند.

این ها علائم و نشانه هاییست که در صورت مشاهده کردن آنها بهتر است کودک خود را برای دیدن متخصص آماده کنید.

درمان کودک اوتیستیک

در حال حاضر درمان قطعی برای اوتیسم وجود ندارد اما با دارو درمانی، گروه درمانی، کار درمانی و گفتگو درمانی می‌توان به کودک اوتیستیک در عملکرد بهتر کمک کرد.

گروه درمانی برای کودکان اوتیسمی یک روش موثر است که نه تنها در کودک احساسات مثبت ایجاد می‌کند بلکه والدین نیز می‌توانند احساس بهتری داشته باشند.

در مقاله بهترین گروه درمانی مشهد کجاست؟ ما به طور کامل این نوع درمان را توضیح داده ایم.

در صورت نیاز به گفتگو درمانی نیز شما می‌توانید برای مراجعه کودک خود به کلینیک روانشناسی کریمی نسب با شماره ۰۹۳۰۸۴۹۹۷۱۵ تماس بگیرید.