دختری با اختلال اضطراب که فکر های مخحتلفی ذهن او را درگیر کرده است و بدنبال درمان قطعی اضطراب است.

7 روش برای درمان قطعی اضطراب

تقریبا می‌توان گفت یکی از رایج‌ترین مشکلات سلامت روان، اضطراب و اختلالات مشابه آن است. اضطراب می‌تواند قعالیت های روزانه ما را مختل کند، در ما احساس ضعف و ناامیدی ایجاد کند و حتی ما را از انجام کارهایی که لذت می‌بریم باز دارد؛ بنابراین درمان قطعی اضطراب می‌توانند دغدغه فکری اکثر ما برای داشتن زندگی آسوده‌ تر باشد.

افراد به دلایل مختلف می‌توانند دچار استرس و اضطراب در نقاطی از زندگیشان شوند و این کاملا طبیعی است. اضطراب تنها در اوج و شدتی که باعث اختلال در کارهای روزانه، مشکلات جسمی و… شود به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود.

باید در نظر داشت که اضطراب دارای چندین نوع است که بسته به شرایط افراد، می‌تواند متفاوت باشد. برای درمان اضطراب شما باید ابتدا علائم و نوع اضطراب خود را بشناسید، محرک و ریشه اضطراب خود را بیابید و تشخیصی دقیق و کافی داشته باشید تا بهترین روش درمان قطعی اضطراب را برای خود پیدا کنید.

اضطراب چیست و علائم آن

اختلال اضطراب به طور خلاصه وضعیتی فراگیر شامل اضطراب و نگرانی مداوم و بیش از حد در مورد فعالیت‌ها یا رویدادها و یا حتی مسائل عادی و معمولی است.
برخی از علائم این اختلال شامل موارد ذیل می‌باشند:

  • احساس بی قراری
  • به راحتی خسته شدن
  • اختلال در تمرکز
  • تحریک پذیر بودن
  • سردرد، درد عضلانی، معده درد، یا دردهای غیر قابل توضیح
  • مشکل در کنترل احساس نگرانی
  • اختلالات خواب
  • ضربان قلب یا تپش قلب
  • تعریق
  • لرزش یا گزگز
  • درد قفسه سینه
  • احساس عذاب قریب الوقوع
  • احساس خارج از کنترل بودن
  • سرخ شدن

اگر بدنبال اطلاعات بیشتر هستید، درباره علائم اختلالات اضطرابی در مقاله علائم اضطراب و استرس چیست؟ بطور کامل توضیح داده شده است.

اگر شما علائم بالا را تجربه می‌کنید حالا برای درمان قطعی اضطراب خود باید نوع آن را مشخص کنید.

انواع اختلالات اضطرابی

اضطراب انواع مختلفی دارد که هرکدام از انواع آنها می‌تواند به صورت شدید یا خفیف، افراد را درگیر کنند. برخی از مهم‌ترین انواع اختلالات اضطرابی شامل موارد زیر می‌شود:

عوامل بروز اختلالات اضطرابی

تعیین عواملی که سبب بروز اضطراب شما می‌شوند به شما در انتخاب درمان قطعی اضطراب و همچنین حتی روند درمان کمک می‌کند. پس مهم است که ریشه افکنی کنید و عامل خود را پیدا کنید.

درواقع محققان هنور عامل اصلیی که باعث ایجاد اختلالات اضطرابی می‌شود را نمی‌دانند اما گفته می‌شود این اختلالات می‌تواند ترکیبی از عوامل زیر باشد:

عدم تعادل شیمیایی: استرس شدید یا طولانی مدت می‌تواند تعادل شیمیایی را که خلق و خوی شما را کنترل می‌کند تغییر دهد. تجربه استرس زیاد در یک دوره طولانی می‌تواند منجر به اختلالات اضطرابی شود.

عوامل محیطی: تجربه یک تروما ممکن است باعث ایجاد یک اختلال اضطرابی شود، به ویژه در فردی که خطر بیشتری را برای شروع به ارث برده است.

وراثت: اختلالات اضطرابی معمولا در خانواده‌ها دیده می‌شود. ممکن است مانند رنگ چشم آنها را از یک یا هر دو والدین خود به ارث ببرید.

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان اختلالات اضطرابی را مدیریت و درمان کرد.

مدیریت و درمان قطعی اضطراب

سخت است که بخواهیم بگوییم یک روش، درمان قطعی اضطراب خواهد بود. درواقع ما در طی این مقاله بیشتر قصد داریم شما را بیشتر با روش‌های مدیریت و درمان آشنا کنیم، اما در صورتی که اضطراب شدیدا زندگی شما را مختل کرده است، بهترین راه حل صحبت با روانشناسان متخصص است.

اختلالات اضطرابی چگونه درمان می‌شوند؟

اختلال اضطراب مانند هر مشکل سلامت روان دیگری نیاز به درمان دارد. شما نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید و کنار بگذارید. درصورت نادیده گرفتن اضطراب درصد اینکه مبتلا به حملات پانیک یا دیگر علائم شدیدتر شود افزایش پیدا می‌کند.

برای درمان قطعی اضطراب، روانشناسان شما می‌توانند برنامه درمانی مناسب برای شما تنظیم کنند. برنامه شما ممکن است ترکیبی از دارو و روان درمانی باشد.

داروها چگونه اختلالات اضطرابی را درمان می‌کنند؟

داروها نمی‌توانند به صورت مستقیم اختلال اضطراب را درمان کنند. درواقع داروها می‌توانند علائم را بهبود ببخشند و به عملکرد بهتر شما کمک کنند. داروهای اختلالات اضطرابی اغلب عبارتند از:

  • داروهای ضد استرس: مانند بنزودیازپین‌ها می‌توانند اضطراب، وحشت و نگرانی شما را کاهش دهد. این نوع دارو می‌تواند به سرعت کار ساز باشد. البته این مورد هم وجود دارد که بدن شما می‌تواند در طول زمان کم به این دارو عادت کند و تاثیر آن کاهش پیدا کند. به همین دلیل همیشه پیشنهاد می‌شود که این نوع داروها حتما با تجویز پزشک مصرف شوند.
  • داروهای ضد افسردگی: این نوع داروها نحوه استفاده مغز شما از مواد شیمیایی خاص را برای بهبود خلق و خو و کاهش استرس تغییر می‌دهند. اثربخشی داروهای ضد افسردگی نسبت به باقی داروها می‌تواند کمی طول بکشد.

در زمینه مصرف دارو برای درمان قطعی اضطراب، روانپزشک می‌تواند به شما کمک کند و یک برنامه دارویی با دوز مناسب را برای شما تجویز کند. همچنین در مسیر درمان روانپزشک شما را تحت نظر خواهد داشت تا مطمئن شود که داروها بدون ایجاد عوارض اثربخش باشند.

روان درمانی چگونه اختلالات اضطرابی را درمان می‌کند؟

روان درمانی یا تراپی به شما کمک می‌کند تا با واکنش عاطفی خود با اختلال مقابله کنید. روانشناس شما می‌تواند از طریق استراتژی‌های مختلف به شما کمک کند تا اختلال را درک و مدیریت کنید. رویکردهایی که وجود دارند عبارتند از:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT) رایج‌ترین نوع روان درمانی است که برای اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود. CBT برای درمان اضطراب به شما می‌آموزد که الگوهای فکری و رفتارهایی را که منجر به احساسات دردسرساز می‌شود، بشناسید. سپس روی تغییر آنها کار می‌کنید.
  • مواجهه درمانی بر مقابله با ترس‌های پشت اختلال اضطراب تمرکز دارد. این به شما کمک می‌کند تا با فعالیت‌ها یا موقعیت‌هایی که ممکن است از آنها اجتناب کرده‌ باشید درگیر شوید. این موضوع می‌تواند با استفاده از تمرین‌های تمدد اعصاب و تصویرسازی انجام شود.

جلوگیری

آیا می‌توان از اختلالات اضطرابی پیشگیری کرد؟

متاسفانه شما نمی‌توانید از اختلالات اضطرابی جلوگیری کنید. اما می‌توانید اقداماتی را برای کنترل یا کاهش علائم خود انجام دهید:

1. داروهایی که مصرف می‌کنید را بررسی کنید: قبل از مصرف داروهای بدون نسخه یا داروهای گیاهی با یک پزشک یا داروساز صحبت کنید. برخی از داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است علائم اضطراب را بدتر کنند.

2. استفاده از کافئین را محدود کنید: مصرف کافئین از جمله قهوه، چای، کولا و شکلات را متوقف یا محدود کنید.

3. سبک زندگی سالم داشته باشید: به طور منظم ورزش کنید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

4. بدنبال کمک باشید: در صورت تجربه یک رویداد آسیب‌زننده یا ناراحت کننده، مشاوره و حمایت دریافت کنید. انجام این کار می‌تواند به جلوگیری از اختلال اضطراب و سایر احساسات ناخوشایند در زندگی شما کمک کند.

5. مدیریت استرس را یاد بگیرید: روش‌هایی برای مدیریت استرس مانند مدیتیشن بیاموزید.

6. گروه‌‌ درمانی را امتحان کنید: این گروه‌ها به صورت حضوری و آنلاین در دسترس هستند. آنها افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی را تشویق می‌کنند تا تجربیات و راهبردهای مقابله‌ای خود را به اشتراک بگذارند.

7. آموزش ببینید: در مورد نوع خاصی از اختلال اضطرابی که دارید، بیاموزید تا احساس کنید کنترل بیشتری روی آن دارید. به دوستان و عزیزانتان کمک کنید تا این اختلال را درک کنند تا بتوانند بهتر از شما حمایت کنند.

استفاده از این روش‌ها خیلی می‌تواند به شما برای کنترل و درمان قطعی اضطراب کمک کند. البته بهترین روش از ابتدا برای تشخیص تا تعیین برنامه درمانی، تراپی و روان‌درمانی است.

در صورت احساس نیاز به یک جلسه مشاوره برای خودتان یا عزیزانتان، به راحتی از کلینیک روانشناسی کریمی نسب وقت مشاوره بگیرید. ما اینجا هستیم تا به شما و دغدغه‌هایتان گوش دهیم.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید راه‌حل‌هایی برای کنترل و درمان قطعی اضطراب پیدا کنید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

منبع:

به اشتراک گذاشتن این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *