مراجعی که نزد یک روانشناس برای گفتار درمانی رفته است و هر دو روی یک صندلی نشسته اند و روانشناس نخ های گره خورده را باز می‌کند.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند تا مهارت های ارتباطی و زبانی خود را بهبود بخشند. مهم نیست که چه چیزی بر توانایی شما در صحبت کردن یا برقراری ارتباط موثر تأثیر می‌گذارد، گفتار درمانی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار یکی از انواع تراپی است که با کمک آن می‌توان توانایی صحبت کردن و استفاده از سایر مهارت‌های زبانی را بهبود بخشید. این به شما کمک می‌کند افکار خود را بیان کنید و بفهمید دیگران چه می‌گویند. همچنین می‌تواند مهارت هایی مانند حافظه و توانایی حل مشکلات را بهبود بخشد.

شما با یک آسیب شناس گفتار زبان (SLP یا تراپیست گفتار) کار خواهید کرد تا تمرینات و درمان‌هایی را بیابید که نیازهای خاص شما را برطرف کند. برخی از افراد برای صحبت کردن و برقراری ارتباط به کمک نیاز دارند، برخی دیگر نیز برای پردازش و درک بهتر زبان به پاتولوژی گفتار نیاز دارند.

گفتار درمانی می‌تواند به شما در بهبود شرایط زیر کمک کند:

  • مهارت های گفتاری اولیه (به ویژه کودکانی که صحبت کردن و برقراری ارتباط را یاد می‌گیرند).
  • امکان استفاده از صدای خود
  • درک گفتار ( چه میزان کلمات و گفتار را درک می‌کنید).
  • تسلط (چقدر خوب و راحت می‌توانید از کلمات استفاده کنید).
  • وضوح و بیان (چقدر خوب و راحت می‌توانید آنچه را که می‌خواهید بیان کنید).

چگونه بفهمم به گفتار درمانی نیاز دارم؟

اگر روانشناس یا پزشک دیگر مشکوک باشد که شما یا فرزندتان دچار اختلال گفتاری هستید، چند غربالگری اولیه را توصیه می‌کند. این آزمایشات به تعیین علت اساسی هر گونه مشکل ارتباطی کمک می‌کند.

به عنوان مثال، اگر کودک شما در برقراری ارتباط مشکل دارد، ارائه دهنده مراقبت های پزشکی شما ممکن است کودک شما را برای آزمایش شنوایی به یک متخصص گوش و شنوایی ارجاع دهد. اگر فرزند شما تست شنوایی را قبول شود، ممکن است نیاز داشته باشد با یک آسیب شناس گفتار-زبان کار کند.

روند گفتار درمانی چگونه است؟

گفتار درمانی به شما کمک می کند تا توانایی صحبت کردن و برقراری ارتباط با گفتار را بهبود بخشید. اینکه به چه نوع گفتار درمانی نیاز دارید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن شما و اینکه چه وضعیت سلامتی یا چالش های گفتاری ممکن است داشته باشید.

آسیب شناس گفتار و زبان شما درمان مناسب را بر اساس وضعیت خاص شما توصیه می‌کند. رویکردها و دسته بندی های مختلفی از گفتار درمانی وجود دارد و گفتار درمانگر شما یکی از بهترین روش‌ها را برای شما پیدا می‌کند.

کدام بیماری ها با گفتار درمانی درمان می‌شوند؟

این نوع درمان می‌تواند برای هر کسی که اختلال ارتباطی دارد مفید باشد. در صورتی که اختلال شنوایی یا وضعیت سلامتی دارید که بلع را دشوار می‌کند، ممکن است یک ارائه دهنده مراقبت های پزشکی نیز گفتار درمانی را پیشنهاد کند. ارائه دهنده مراقبت های پزشکی شما ممکن است این درمان را برای کمک به موارد زیر توصیه کند:

1. آفازی:

افراد مبتلا به آفازی ممکن است در خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک زبان مشکل داشته باشند. اغلب پس از سکته یا آسیب به ناحیه ای از مغز که زبان را پردازش می‌کند، ایجاد می@شود.

2. آپراکسی:

افراد مبتلا به آپراکسی می‌دانند چه می‌خواهند بگویند، اما در شکل دادن کلمات مشکل دارند. آنها ممکن است در خواندن، نوشتن، بلع و سایر مهارت های حرکتی مشکل داشته باشند.

3. اختلال بیان:

افراد مبتلا به اختلالات بیانی قادر به تولید صداهای کلمه خاصی نیستند. برای مثال، آنها ممکن است یک صدا را جایگزین صدای دیگری کنند – مانند گفتن “د” به جای حرف “ر” یا “ش” به جای “س”.

4. اختلالات شناختی ارتباطی:

اگر ناحیه ای از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می‌کند آسیب ببیند، ممکن است در برقراری ارتباط مشکل داشته باشید. افراد مبتلا به اختلالات شناختی ارتباطی ممکن است مشکلاتی در گوش دادن، صحبت کردن، حافظه و حل مسئله داشته باشند.

5. دیزآرتری:

افراد مبتلا به دیزآرتری ممکن است گفتار کند یا نامفهوم داشته باشند. این زمانی اتفاق می افتد که عضلات کنترل کننده گفتار شما ضعیف شوند. علل شایع عبارتند از سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا سایر اختلالات سیستم عصبی.

6. اختلالات بیانی:

افراد مبتلا به اختلال بیان ممکن است در بیان کلمات یا بیان افکار خود دچار مشکل شوند. اختلالات بیانی با سکته مغزی یا سایر رویدادهای عصبی، تاخیر در رشد و کاهش شنوایی مرتبط است.

7. اختلالات روانی:

اختلالات روانی سرعت، جریان و ریتم گفتار شما را مختل می‌کند. لکنت (گفتار قطع شده یا مسدود شده) یک اختلال روانی است. به هم ریختگی (سخنرانی که با هم ادغام شده و سریع است) نیز همینطور است.

8. اختلالات دریافتی:

افراد مبتلا به اختلالات دریافتی در درک یا پردازش آنچه دیگران می‌گویند مشکل دارند. آنها ممکن است دایره لغات محدودی داشته باشند، در پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشند یا به نظر می رسد که علاقه ای به گفتگو ندارند.

9. اختلالات تشدید:

اختلالات رزونانس شرایطی هستند که بر حفره های دهان یا بینی تأثیر می‌گذارند. آنها می توانند جریان هوا را مسدود کرده و ارتعاشاتی را که به شنیدن صداها کمک می‌کند تغییر دهند. شکاف کام، تورم لوزه ها و سایر شرایطی که بر ساختار دهان و بینی شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث اختلالات تشدید شود.

چه سنی برای شروع این نوع درمان مناسب‌تر است؟

هر کسی که در زمینه مهارت های گفتاری یا زبانی به کمک نیاز دارد می‌تواند از این درمان بهره مند شود، هیچ سنی برای کمک گرفتن بهترین یا صحیح‌تر نیست. هم گفتار درمانی کودکان و هم گفتار درمانی برای بزرگسالان می‌توانند به هر فردی که اختلال ارتباطی دارد کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که به پاتولوژی گفتار نیاز دارند، بیشترین موفقیت را وقتی می‌بینند که آن را زود شروع کرده و در خانه با یکی از عزیزان خود تمرین کنند.

چه فعالیت‌هایی در این تراپی انجام می‌شود؟

برای کودکان، این جلسات معمولاً شامل بازی است، مانند فعالیت‌های توالی یا بازی های رومیزی مبتنی بر زبان.

برای بزرگسالان، این درمان معمولاً بر بهبود یا بازسازی مجموعه مهارت های خاصی مانند تقویت هماهنگی بین مغز و دهان شما متمرکز است.

چند نمونه از فعالیت های گفتار درمانی عبارتند از:

  • تمرینات زبان و دهان:

گفتار درمانگر تمرینات و حرکاتی را به شما نشان می‌دهد که باعث تقویت دهان و زبان شما می‌شود. این تمرینات به آموزش زبان شما کمک می‌کند تا در الگوهای هماهنگ حرکت کند.

  • حرکات صورت:

کنترل حالت صورت می‌تواند به بهبود مهارت های حرکتی شما کمک کند. ممکن است تراپیست از شما بخواهد که لبخند بزنید یا لب هایتان را جمع کنید، سپس صورتتان را شل کنید.

  • خواندن با صدای بلند:

اگر اختلال گفتاری شما را از حرکت صحیح دهان و زبان باز می دارد، بلندخوانی می تواند ارتباط بین مغز و دهان شما را تقویت کند.

  • بازی با کلمات:

مطالعات نشان داده است که بازی های حافظه، جستجوی کلمات و جدول کلمات متقاطع می‌توانند عملکرد شناختی را حفظ کرده و مهارت های تفکر را بهبود بخشند.

آیا گفتار درمانی واقعاً مؤثر است؟

بله،این تراپی یک درمان اثبات شده و موثر است که به میلیون ها نفر کمک کرده تا مهارت های زبانی و ارتباطی خود را بهبود بخشند.

گفتار درمانی چه مزایایی دارد؟

این درمان فواید زیادی دارد، از جمله:

  • بهبود عزت نفس.
  • افزایش استقلال.
  • بهبود توانایی درک و بیان ایده ها، افکار و احساسات.
  • آمادگی مدرسه برای کودکان خردسال.
  • افزایش کیفیت صدا
  • مهارت های اولیه زبان.
  • عملکرد بهتر بلع
  • بهبود کیفیت زندگی.

چه تعداد جلسات برای درمان کامل نیاز است؟

نیازهای هر کسی منحصر به فرد است. برخی از اختلالات گفتار با افزایش سن بهبود می‌یابند – برخی دیگر به سالها پاتولوژی گفتار نیاز دارند. اگر یک وضعیت سلامتی باعث اختلال گفتاری شما شده باشد، مهارت های گفتاری و زبانی شما ممکن است با بهبودی از مشکل اساسی بهبود یابد.

مدت زمانی که به جلسات تراپی نیاز دارید وابسته به موارد زیر است:

  • سن شما.
  • نوع اختلال گفتار.
  • اختلال گفتار چقدر بر توانایی های ارتباطی شما تأثیر می گذارد.
  • اگر نیاز به بهبودی از یک بیماری زمینه ای دارید.
  • هر چند وقت یک بار در جلسات درمان شرکت می کنید.

چه زمانی باید به ارائه دهنده مراقبت های پزشکی خود مراجعه کنم؟

به محض اینکه احساس کردید چیزی بر توانایی شما در صحبت کردن، شنیدن یا برقراری ارتباط با دیگران تأثیر می‌گذارد، به یک ارائه دهنده مراقبت های پزشکی مراجعه کنید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است در زبان یا درک گفتار مشکل داشته باشد  نیز او را به نزد یک پزشک متخصص ببرید. ع

لائم هشدار دهنده رایجی که ممکن است کودک به اختلال ارتباطی مبتلا باشد عبارتند از:

  • صحبت کردن به ندرت یا کمتر از حد معمول.
  • مشکل در استفاده از زبان یا  گفتن کلمات.
  • مشکل در درک جملات ساده
  • هنگام خواندن، گوش دادن یا صحبت کردن به راحتی ناامید می شوید.

اگر شما یا فرزندتان در برقراری ارتباط مشکل دارید، از ارائه دهنده مراقبت های پزشکی خود در مورد برنامه ریزی ارزیابی با آسیب شناس گفتار زبان بپرسید. این درمان می‌تواند استقلال، اعتماد به نفس و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

گفتار درمانی به زمان، تلاش و تمرین نیاز دارد. صبور باشید و برای تمام پیشرفت هایی که دارید به خودتان اعتبار بدهید. موفقیت های خود را جشن بگیرید و اگر احساس می کنید در حال مبارزه هستید و ناامید شده‌اید با گفتار درمانگر خود در این باره صحبت کنید.

منبع:

به اشتراک گذاشتن این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *